20 Bin öğretmen atamasından sonra Türkiye’de 2025 Branşlara göre atanamayan öğretmen sayısı her geçen gün artıyor.
Türkiye’nin eğitim sistemiyle ilgili önemli bir sorun olan atanamayan öğretmenler meselesi, 2024 ÖSYM ÖABT verileriyle bir kez daha gün yüzüne çıktı. Bu yılın verilerine göre, toplam 478.395 öğretmen adayı sınavı geçmelerine rağmen atanmayı bekliyor. Bu durum, hem eğitim sisteminin geleceği hem de öğretmen adaylarının sosyal ve ekonomik koşulları açısından ciddi endişelere yol açıyor.
2025 Branşlara Göre Atanamayan Öğretmen Sayısı
Branş bazında açıklanan rakamlar, sorunun büyüklüğünü gözler önüne seriyor:
Biyoloji: 6.318
Türkçe: 20.057
Coğrafya: 9.272
Din Kültürü: 59.390
Tarih: 20.257
Sosyal Bilgiler: 16.302
İlköğretim Matematik: 16.602
Fen Bilimleri: 16.581
Fizik: 4.210
İngilizce: 19.844
Okul Öncesi: 56.542
Beden Eğitimi: 22.949
Türk Dili ve Edebiyatı: 35.791
Lise Matematik: 16.535
Kimya: 4.698
Rehberlik: 23.235
Sınıf Öğretmenliği: 19.431
İ.H.L. Meslek Dersleri: 44.197
Diğer Branşlar: 65.184
Bu verilere göre özellikle okul öncesi eğitim, din kültürü ve rehberlik gibi alanlarda atanamayan öğretmen sayılarındaki ciddi artış dikkat çekiyor. Ayrıca coğrafya, tarih, fen bilimleri ve lise matematik gibi alanlarda da binlerce öğretmen adayının iş bulamaması, eğitimin her kademesinde yetersiz öğretmen istihdamına yol açabileceğini gösteriyor.
Sorunun Temel Sebepleri
Atama bekleyen öğretmen sayısındaki artışın arkasında birkaç temel neden yatıyor:
- Planlama Eksikliği: Üniversitelerdeki öğretmenlik kontenjanları, Milli Eğitim Bakanlığı’nın ihtiyaç duyduğu kadrolarla örtüşmüyor.
- Yetersiz Atamalar: Her yıl açıklanan öğretmen atama kadroları, atanmayı bekleyen yüzbinlerce adaya kıyasla oldukça sınırlı kalıyor.
- Özel Sektör Alternatiflerinin Yetersizliği: Özel okullar ve eğitim kurumları, düşük maaş ve çalışma koşulları nedeniyle yeterince cazip bir alternatif sunamıyor.
Atanamayan öğretmenlerin sayısındaki artış, eğitim sisteminde birçok soruna yol açabilir. Bir yandan öğrenciler, yeterli sayıda öğretmenle eğitim alma şansını kaybederken; diğer yandan bu alandaki genç işsizliğin artışı, toplumsal huzursuzluğa neden olabilir. Özellikle okul öncesi eğitim gibi kritik alanlarda yeterli öğretmen istihdam edilmemesi, çocukların bilişsel ve sosyal gelişimini olumsuz etkileyebilir.
Öğretmen Adaylarının Talepleri
Atanamayan öğretmenler, yıllardır hem sosyal medyada hem de meydanlarda seslerini duyurmaya çalışıyor. Talepleri arasında şu başlıklar öne çıkıyor:
Yıllık atama kontenjanlarının artırılması
Eğitim fakültelerindeki kontenjanların düzenlenmesi
Mezun olan öğretmenlere, kadrolu iş imkânı sunulması
Özel sektördeki çalışma koşullarının iyileştirilmesi
Atanamayan Öğretmenlerden Milli Eğitim Bakanlığı’na Çağrı
Türkiye’nin genç ve dinamik nüfusunu eğitmek için öğretmenlere büyük bir ihtiyaç duyuluyor. Ancak mevcut istihdam politikaları, öğretmen adaylarının enerjisini ve motivasyonunu tüketiyor. Milli Eğitim Bakanlığı’nın hem mevcut atama politikalarını gözden geçirmesi hem de uzun vadeli bir planlama yapması gerekiyor. Eğitimde nitelikli insan gücünü kaybetmemek adına hızlı ve kapsamlı çözümler hayata geçirilmeli.
Bu veriler ışığında atanamayan öğretmenler için sürdürülebilir bir politika oluşturulması, hem eğitim kalitesini artıracak hem de gençlerin hayal kırıklığını önleyecektir.