Eğitim

Vakti Kuşanmak Örnek Etkinlik Uygulamaları

Vakti Kuşanmak Örnek Etkinlik Uygulamaları ve aşamalarını sizler için hazırladık.

Vakti Kuşanmak Örnek Etkinlik Uygulamaları ile okulda, sınıfta ve okul dışı mekanlarda neler yapılabileceğini sizler için hazırladık. Her bir etkinlik örneği için uygulama ve prtaik önerileri…

Vakti Kuşanmak Örnek Etkinlik Uygulamaları

1. Kitap, Ayet ve Hadis Müzakereleri

  • Uygulama: Çalışma Grubu, ayda bir kez “Kitap-Hadis Halkası” toplantısı düzenler. Önceden belirlenen bir kitap bölümü (örneğin, Prof. Dr. Mehmet Okuyan’ın “Namaz” eseri) veya bir dizi ayet-hadis, gönüllü öğrenci ve öğretmenlerle birlikte okunur. Her katılımcı, “Bu metin bana ne söylüyor?”, “Günlük hayatımla nasıl bir bağ kurabilirim?” gibi sorular etrafında düşüncelerini paylaşır.

2. Araştırma ve Müzakereli Okuma

  • Uygulama: Öğrenciler 4-5 kişilik gruplara ayrılır. Her gruba namazın farklı bir yönü (fizyolojik faydaları, psikolojik etkileri, aile huzuruna katkısı, toplumsal dayanışmadaki rolü) verilir. Gruplar, kütüphaneden ve güvenilir internet kaynaklarından makale, bildiri ve raporlar bularak bir araştırma yapar. Bulgularını sınıfta Powerpoint sunumu veya poster çalışmasıyla paylaşırlar.

3. Kütüphanede Namaz Köşesi

  • Uygulama: Okul kütüphanecisi ve DKAB öğretmeni iş birliğiyle, “Vakti Kuşanmak Kitaplığı” adında bir raf veya köşe oluşturulur. Buraya; namazın hükümleri, hikmetleri, namazla ilgili hatıratlar ve çocuklara yönelik namaz hikaye kitapları yerleştirilir. Köşenin dikkat çekici bir afişle ve öğrencilerin çizdiği resimlerle süslenmesi sağlanır.

4. Oku-Yorum Projesi

  • Uygulama: Tüm okulda bir “Okuma Seferberliği” başlatılır. Belirlenen bir namaz kitabı (örneğin, Mustafa Kutlu’nun “Namaz” hikayesi) bir ay boyunca tüm gönüllü öğrenciler tarafından okunur. Ay sonunda, yazarı veya bir DKAB öğretmeninin moderatörlüğünde bir “yorumlama” oturumu düzenlenir. Öğrenciler kitaptan en çok etkilendikleri bölümleri ve nedenlerini anlatır.

5. Abdest ve Namaz Uygulamalı Eğitimi

  • Uygulama: Okul mescidinde veya boş bir sınıfta, gönüllü bir meslek dersi öğretmeni veya bilgili bir öğrenci abdestin alınışını adım adım gösterir. Daha sonra, namazın hareketleri (kıyam, rüku, secde, ka’de) ve içinde okunan dualar/ayetler, “tadil-i erkan”a (hareketleri hakkını vererek, sükunetle yapmaya) dikkat çekilerek uygulamalı olarak öğretilir.

6. Okul Mescidi Buluşmaları

  • Uygulama: Haftanın bir günü, öğle veya ikindi namazı sonrası, gönüllü öğrenci ve öğretmenler okul mescidinde bir araya gelir. Bu buluşmada, bir velinin evde yapıp getirdiği pasta/börek veya okul aile birliğinin sağladığı meyve suyu/çay gibi ikramlar paylaşılır. Kısa bir sohbet veya bir öğrencinin okuduğu bir şiirle ortam manevi bir atmosfere bürünür.

7. Öğrenci Üretimi Medya İçerikleri

  • Uygulama: Medya ve iletişim kulübü veya gönüllü öğrenciler, “Namaz ve Ben” konulu kısa röportajlar yapar (yüzleri gözükmeyecek şekilde veya anonim olarak). “Doğru Namaz Nasıl Kılınır?” konulu bir animasyon veya stop-motion video hazırlarlar. Bu içerikler, okulun kapalı devre televizyon sisteminde veya resmi sosyal medya hesabında (veli izni ve KVKK’ya uygun olarak) paylaşılır.

2025 2026 Vakti Kuşanmak Uygulama Esasları Takvim

8. “Her Yerde Namaz” Fotoğraf Sergisi

  • Uygulama: Öğrencilerden, doğada (ağaç altında, dağ başında), tarihi mekanlarda, cami avlularında, bir iş yerinin müsait köşesinde kılınan namazları gösteren estetik ve düşündürücü fotoğraflar çekmeleri istenir. Çekilen en iyi 20-30 fotoğraf, okul koridorunda veya sergi salonunda, altında kısa bir açıklama veya ayet/hadis yazılı bir şekilde sergilenir.

9. Tiyatro ve Sahne Sanatları

  • Uygulama: Edebiyat veya tiyatro kulübü, namazın önemini anlatan orijinal bir kısa oyun yazar veya bu konudaki mevcut bir oyunu sahnelemek üzere seçer. Oyuncu kadrosu ve sahne arkası ekibi gönüllü öğrencilerden oluşur. Oyun, önce okulda sahnelenir, beğenilirse ilçe/il genelindeki yarışmalara katılır.

10. Kompozisyon Yarışmaları ve Söyleşiler

  • Uygulama: Türk Dili ve Edebiyatı zümresi ile iş birliği yapılarak okul genelinde bir kompozisyon yarışması düzenlenir. Konular listedeki gibi manevi derinliği olan başlıklardan seçilir. Jüri değerlendirmesi sonucu ilk üçe girenler ödüllendirilir. Ayrıca, kazanan öğrencilerin kompozisyonlarını okuyup üzerine konuşabilecekleri bir söyleşi oturumu düzenlenir.

11. Yeni Müslüman Olmuş Şahısların Hikayeleri

  • Uygulama: DKAB dersinde veya bir konferansta, namazın maneviyatından etkilenerek Müslüman olmuş birinin (David Whitman, Murad Wilfried Hofmann veya daha yerel isimler) hayat hikayesi ve namazla tanışma süreci anlatılır. Varsa, kendisinin anlattığı video klipler izletilir. “Onlar namazı neden bu kadar önemsedi?” sorusu üzerine tartışma yapılır.

12. “Namaz Arkadaşım” Projesi

  • Uygulama: Düzenli namaz kılan öğrencilerle, namaz kılmak isteyen ama cesaret edemeyen/tek başına kılamayan öğrenciler gönüllülük esasıyla eşleştirilir. Namaz arkadaşı, onu namaza davet eder, birlikte mescide gider ve başlangıç seviyesinde rehberlik eder. Bu, bir “akran danışmanlığı” sistemidir.

13. Çok Yönlü Sanat ve Atölye Çalışmaları

  • Uygulama:

    • a. Sahne Çalışmaları: Görsel Sanatlar ve Bilişim Teknolojileri öğretmenleri rehberliğinde “Namazın 5 Vakti” konulu 5 dakikalık kısa filmler çekilir veya “Namaz Kılan Bir İnsanın Zihni” konulu bir drama canlandırılır.

    • b. Görünürlük Çalışmaları: Öğrenciler “Vaktin Süsü: Namaz”, “Her An Taze Bir Fırsat” gibi sloganlar içeren afişler, dijital posterler tasarlar. Okul koridorlarına asılır.

    • c. Edebî Çalışmalar: “Namazla Yükseliş” konulu kısa hikaye yarışması düzenlenir. En güzel hikayeler okul dergisinde yayımlanır.

    • d. Geleneksel Sanatlar: Görsel Sanatlar dersinde, hat sanatıyla “Namaz”, “Allah” yazılır; ebru ile namaz vakitlerini temsil eden renklerle (sabah: pembeler, akşam: turuncular) soyut çalışmalar yapılır.

    • e. Görsel Çalışmalar: “Namaz ve Huzur” temalı resim yarışması veya “Namaz Kılan İnsan” karikatürleri çizilir.

    • f. Atölye Çalışmaları: Namazla ilgili temel kavramların (abdest, secde, kıble vb.) olduğu bir yapboz veya “Namaz Bilgi Kartları” hazırlanır.

14. Ödüllü Bilgi Yarışmaları

  • Uygulama: Sınıflar arası veya okul genelinde bir “Namaz Bilgi Yarışması” düzenlenir. Yarışmada, namazın farzları, vacipleri, namazı bozan durumlar, namazla ilgili ayet ve hadislerden oluşan çoktan seçmeli, doğru-yanlış ve boşluk doldurmalı sorular sorulur. Kazanan takıma kitap, kırtasiye seti gibi ödüller verilir.

15. Uzman ve Sanatçı Söyleşileri

  • Uygulama: Okul konferans salonunda, namaz üzerine araştırmalarıyla tanınan bir ilahiyatçı (örneğin, Prof. Dr. Nihat Hatipoğlu) veya namaz temalı şiirleri olan bir şair (örneğin, Cahit Zarifoğlu’nun şiirlerini yorumlayan biri) öğrencilerle buluşturulur. Söyleşi sonunda öğrencilerin soruları alınır.

16. “40 Gün Vakti Kuşanmak” Programı

  • Uygulama: Öğrenciler, 40 gün boyunca -en azından- bir vakit namazı (tercihen sabah) cemaatle veya düzenli olarak kılma sözü verir. Her öğrenciye bir “Namaz Takip Çizelgesi” verilir. 40 günü tamamlayan öğrenciler için okul yönetiminin katılımıyla küçük bir tören düzenlenir ve kendilerine özel tasarlanmış bir “Vakti Kuşananlar” rozeti ve başarı belgesi takdim edilir. Programı tamamlayanlardan bir gönüllü grubuyla, tarihi bir şehre veya doğal güzelliklere bir gezi düzenlenir.

17. “Namaz Hatıraları” Paylaşım Günü

  • Uygulama: Öğrencilerden, namazla ilgili unutamadıkları bir anılarını (ilk kıldıkları namaz, zor bir anda namazın kendilerine verdiği huzur, ailece kıldıkları bir bayram namazı vb.) yazılı veya sözlü olarak paylaşmaları istenir. Bu paylaşımlar, bir mikrofondan okunabileceği gibi, bir duvar gazetesine de asılabilir.

18. Okul Dışı Faaliyetlerde Namaz Vakitlerinin Değerlendirilmesi

  • Uygulama: Okul gezisi veya pikniğinde namaz vakti girdiğinde, öğretmenler gönüllü öğrencileri organize eder. Uygun bir alan seçilir, bir seccade serilir ve isteyen öğrencilerle birlikte namaz kılınır. Bu, namazın hayatın her anında ve her yerinde olduğunu pratik olarak gösterir.

19. Lider Şahsiyetlerin Namaz Sözleri Sergisi

  • Uygulama: Öğrenciler, Mehmet Akif Ersoy, Necip Fazıl Kısakürek, Sezai Karakoç, M. Fethullah Gülen, Cemil Meriç gibi isimlerin namaz hakkındaki veciz sözlerini araştırır. Bu sözler, zarif bir fontla yazılıp çerçevelenerek okulun “Kültür Koridoru”nda sergilenir.

20. Tarihi Mabedleri Tanıtım Çalışmaları

  • Uygulama: Coğrafya ve Tarih öğretmenleri iş birliğiyle, Kudüs’teki Mescid-i Aksa, Medine’deki Mescid-i Nebevi, İstanbul’daki Sultanahmet Camii gibi tarihi mabetlerin mimari özellikleri ve manevi önemini anlatan bir sunum hazırlanır. Mümkünse, sanal gerçeklik (VR) gözlükleriyle bu camilerin 3D turu yapılır.

21. Şiir ve Musiki Dinletileri

  • Uygulama: Müzik ve Edebiyat kulüpleri, “Namaz ve İlahi Aşk” temalı bir dinleti hazırlar. Dinletide, namazı anlatan ilahiler (örneğin, “Sala”lar) ve şarkılar söylenir, namaz temalı şiirler (örneğin, Arif Nihat Asya’nın “Namaz” şiiri) okunur.

22. Öğrenci Oturumları (Panel, Forum)

  • Uygulama: “Genç Gözüyle Namaz” başlıklı bir panel düzenlenir. Panelistler, gönüllü öğrencilerden seçilir. Her biri farklı bir açıdan (namaz ve zaman yönetimi, namaz ve nefis terbiyesi, namaz ve sosyal sorumluluk) konuşma yapar. Sonrasında salondaki diğer öğrencilerin soruları alınır.

23. Velilere Yönelik Seminerler

  • Uygulama: Rehberlik servisi ve bir DKAB öğretmeni, “Çocuklarımıza Namazı ve Duayı Nasıl Sevdirebiliriz?” konulu bir seminer verir. Seminerde, zorlayıcı olmadan, sevdirerek, model olarak ve oyunla öğretme yöntemleri anlatılır. Veli tecrübeleri paylaşılır.

24. “Ailece Camide Buluşuyoruz” Etkinliği

  • Uygulama: Okul, velilere bir duyuru göndererek, Diyanet’in bu projesine katılımı teşvik eder. Belirli bir perşembe akşamı, okul olarak belirli bir mahalle camisinde buluşulur. Yatsı namazı cemaatle kılınır, ardından imamın sohbeti dinlenir. Bu, okul-aile-cami iş birliğini güçlendirir.

25. Tarihi Camide Toplu Namaz

  • Uygulama: Okulca, şehrin tarihi bir camisine (Süleymaniye, Selimiye vb.) bir gezi düzenlenir. Öğle veya ikindi namazı, bu camide cemaatle kılınır. Namaz sonrası cami ve külliyenin tarihçesi hakkında bilgi alınır.

26. Miraç Kandili Haftası Etkinlikleri

  • Uygulama: Miraç Kandili’nin bulunduğu hafta, “Namaz: Miraç’tan Gelen Hediye” teması işlenir. Miraç hadisesi anlatılır ve 5 vakit namazın bu gecede farz kılındığı vurgulanır. “Miraç” konulu kısa film izlenir veya öğrenciler kendi “Miraç Tasvirleri”ni resmeder.

27. Kandil Programları

  • Uygulama: Mevlid, Regaip, Miraç veya Berat kandillerinden birinde, okulca veya mahalle camisinde bir program düzenlenir. Programda Kur’an-ı Kerim tilaveti, ilahiler, şiirler ve namazın önemini vurgulayan kısa bir konuşma yer alır. Program, öğretmen, öğrenci ve velilerin katılımıyla camide yapılır.

28. “Namaz Panosu” Oluşturulması

  • Uygulama: Okul girişindeki bir panoya, “Vakti Kuşanmak” adı verilir. Bu pano, çalışma grubundaki öğrenciler tarafından her hafta güncellenir. Her hafta farklı bir içerik (bir ayet ve açıklaması, bir hadis, bir öğrencinin namazla ilgili kompozisyonu, güzel bir namaz fotoğrafı) paylaşılır.

29. Ezan Okuma Etkinliği

  • Uygulama: Müzik yeteneği olan veya güzel ezan okuyan öğrenciler belirlenir. Okulun hoparlöründen, öğle vaktinden 5-10 dakika önce, bu öğrenciler canlı olarak ezan okur. Bu, diğer öğrenciler üzerinde son derece etkileyici ve teşvik edici bir etki yaratır.

30. Cemaatle Belirli Bir Vakit Namazı

  • Uygulama: Örneğin, “İkindi Namazı” okulun ortak namazı olarak belirlenir. Her sınıftan bir gönüllü “Namaz Sözcüsü”, kendi sınıfındaki gönüllüleri organize eder ve zil çaldığında birlikte mescide giderler. Nöbetçi öğretmen de bu süreci destekler.

31. Cuma Namazı Uygulaması

  • Uygulama: Cuma günleri, gönüllü öğrenciler için okul mescidinde veya en yakın camide cemaatle namaz kılma imkanı sağlanır. Okul idaresi, bu öğrenciler için izin ve ulaşım (gerekirse servis ayarlaması) kolaylığı sağlar.

32. Bayram Namazı ve Kahvaltı Etkinliği

  • Uygulama: Ramazan veya Kurban Bayramı’nın ilk günü, okul tarafından belirlenen merkezi bir camide (okul bahçesi de olabilir) öğrenci, veli ve öğretmenlerle bayram namazı kılınır. Namaz sonrası okulda veya cami avlusunda hep birlikte bir kahvaltı/ikram organizasyonu yapılır. Bu, muhteşem bir okul-aile kaynaşması sağlar.


Bu uygulama içerikleri, projeyi sadece bir metin olmaktan çıkarıp, öğrencilerin kalbine ve hayatına dokunacak somut, keyifli ve anlamlı deneyimlere dönüştürecektir.

Daha fazlası için eğitim sayfamız 

Haber Öğretmen Telegram Kanalımız

Haber Öğretmen Whatsapp Kanalımız

İlgili Makaleler

Subscribe
Bildir
guest
0 Yorum
Eskiler
En Yeniler Beğenilenler
Satır İçi Geri Bildirimler
Tüm yorumları görüntüle
Başa dön tuşu
0
Düşüncelerinizi bekliyoruz, lütfen yorum yapın.x