Papara Hangi Maddeden Kapatıldı, Ne Zaman Kullanıma Açılacak?
Merkez Bankası Papara Elektronik Para A.Ş.'nin faaliyet iznini süresiz olarak iptal etti.

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB), Papara Elektronik Para A.Ş.’nin faaliyet iznini iptal etti. Karar, 31 Ekim 2025 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Bu gelişme, milyonlarca kullanıcısı bulunan Papara’nın geleceği hakkında soru işaretleri oluşturdu.
TCMB’nin 30 Ekim 2025 tarihli ve 11929/21528 sayılı kararı uyarınca, Papara’ya 2016 yılında verilmiş olan elektronik para kuruluşu olarak faaliyet izni resmen sonlandırıldı. İptal gerekçesi olarak, 6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun’un 16. maddesinin birinci fıkrasının (ç) ve (e) bentleri ile 19. maddesi gösterildi.
Kanun’un 16. maddesinin birinci fıkrasının (ç) ve (e) bentleri şöyle:
ç) Ödeme kuruluşunun bu Kanunun 14 üncü maddesinde belirtilen şartları kaybettiğinin tespit edilmesi,
e) Banka tarafından, ödeme kuruluşunun faaliyetlerine devam etmesinin ödemelerin güvenliğini tehdit ettiği sonucuna varılması, durumlarında iptal edebilir.
Bu durumda 14. maddeye bakıyoruz:
Ödeme kuruluşu
MADDE 14 – (1) Bu Kanun kapsamında ödeme hizmetleri alanında faaliyette bulunmak isteyen ödeme kuruluşu Bankadan izin almak kaydıyla faaliyette bulunabilir.
(2) Ödeme kuruluşunun;
a) Anonim şirket şeklinde kurulması,
b) Sermayesinde yüzde on ve üzerinde paya sahip olanların ve kontrolü elinde bulunduranların 5411 sayılı Kanunda banka kurucuları için aranan nitelikleri haiz olması,
c) Pay senetlerinin nakit karşılığı çıkarılması ve tamamının nama yazılı olması,
ç)Nakden ve her türlü muvazaadan ari ödenmiş sermayesinin bu Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde yer alan hizmetleri sunan ödeme kuruluşları için en az bir milyon Türk Lirası, diğer ödeme kuruluşları için ise en az iki milyon Türk Lirası olması,
d) Bu Kanun kapsamındaki işlemleri gerçekleştirebilecek yönetim, yeterli personel ve teknik donanıma sahip olması ve şikâyet ve itirazlarla ilgili birimleri oluşturması,
e) Bu Kanun kapsamında yürütecekleri faaliyetlerin sürekliliğine ve ödeme hizmeti kullanıcılarına ilişkin fon ve bilgilerin güvenliğine ve gizliliğine dair gerekli tedbirleri alması,
f) Bankanın denetimini engellemeyecek şeffaf ve açık bir ortaklık yapısı ve organizasyon şemasına sahip olması, şarttır.
(3) Ödeme kuruluşu, ödeme hizmeti sunarken sadece ödeme işlemi için kullanılıyor olması şartıyla ödeme hesabı tutabilir. Ödeme ve elektronik para kuruluşlarının ödeme hizmeti ile ilgili olarak aldığı fonlar, 5411 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesine göre mevduat veya katılım fonu veya bu Kanun kapsamında elektronik para olarak değerlendirilmez.
(4) Ödeme kuruluşu kredi verme faaliyetinde bulunamaz. Ödeme hizmetleri ile ilgili olarak yürütülen faaliyetlerin kredi verme faaliyeti kapsamına girip girmediği Bankaca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
(5) Banka, ödeme kuruluşu tarafından yapılamayacak faaliyetleri belirlemeye yetkilidir.
(6) Bu maddenin uygulanmasına, ödeme kuruluşunun kurulmasına ilişkin istenecek bilgi ve belgelere, işleyişine, sermaye ve özkaynak yapısına, şube, temsilci veya dış hizmet sağlayıcı kullanımına, kurumsal yönetim ilkelerine, iç sistemlerine, bilgi sistemleri yönetimine ve bu Kanun kapsamına girmeyen diğer faaliyetlerine ilişkin usul ve esaslar, Mali Suçları Araştırma Kurulunun görüşünün alınması suretiyle Bankaca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Bir diğer gerekçe olan 19. Madde ise şöyle:
Elektronik para kuruluşuna uygulanacak diğer hükümler
MADDE 19 – (1) Bu Kanunun 15 inci, 16 ncıve 17 nci maddelerinde yer alan hükümler elektronik para kuruluşları için de uygulanır.
Faaliyet izni başvurusunun değerlendirilmesi
Kanunun 19. maddesinde yer alan maddelr ise şu şekilde:
MADDE 15 – (1) Bu Kanun kapsamında aranan koşulların, niteliklerin ve yeterliliklerin sağlanması, Bankaca istenecek bilgi ve belgelerin eksiksiz tamamlanması ve Banka tarafından söz konusu başvurunun olumlu olduğuna karar verilmesi durumunda bu Kanunun 14 üncü maddesi kapsamında ödeme kuruluşu olarak faaliyette bulunmak üzere izin verilir ve faaliyet izni verilmesine ilişkin karar Resmî Gazete’de yayımlanır.
(2) (Mülga:12/11/2019-7192/17 md.)
(3) Ödeme kuruluşunun ödeme hizmeti dışındaki alanlarda faaliyet göstermesi ve bu faaliyetlerin ödeme kuruluşunun finansal durumunu veya Bankanın ödeme kuruluşunun bu Kanun ve bu Kanun uyarınca çıkarılacak yönetmelik hükümlerine uygunluğunu izlemesini olumsuz yönde etkilemesi veya etkileyebilecek olması durumunda, Banka ödeme hizmetleri için ayrı bir kuruluş ihdas edilmesini isteyebilir.
(4) Bu Kanunun 14 üncü maddesi kapsamında Bankaya yapılan izin başvurusu, başvuruya ilişkin istenen bilgi ve belgelerin eksiksiz olarak tamamlanmasını müteakip altı ay içinde Banka tarafından sonuçlandırılır. Karar, olumsuz olması hâlinde gerekçeleri ile birlikte ilgililere bildirilir.
(5) Faaliyet izni verilen kuruluş, faaliyete başladığı tarihten itibaren on gün içinde faaliyete başladığına dair Bankaya bildirimde bulunur.
Faaliyet izninin sona ermesi
MADDE 17 – (1) Bu Kanunun 16 ncı maddesinin birinci fıkrasında belirtilen durumlar dışında ödeme kuruluşunun faaliyet izni;
- a) Birleşme veya bölünme gibi ödeme kuruluşunun hukuki yapısını değiştiren işlemlerde ödeme kuruluşunun tüzel kişiliğinin sona ermesi durumunda, tüzel kişiliğin sona erdiği,
- b) Ödeme kuruluşunun 6102 sayılı Kanunun 529 uncu, 530 uncu ve 531 inci maddeleri uyarınca sona erdiği,
- c) Ödeme kuruluşunun faaliyete başladıktan sonra bir yıl içinde altı aydan uzun süreyle faaliyette bulunmamış olması durumunda altı aylık sürenin dolduğu,
tarihte kendiliğinden sona erer.
(2) Birinci fıkrada düzenlenen durumların bu Kanunun 23 üncü maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca ödeme kuruluşu tarafından Bankaya bildirilmesini veya bu durumların tespitini takiben Banka, faaliyet izninin sona erdiğini Resmî Gazete’de yayımlar.
Bu Karar Ne Anlama Geliyor?
Bu karar, Papara’nın artık bir “elektronik para ihraç etme” yetkisinin olmadığı anlamına gelmektedir. Yani, Papara kullanıcılarının hesaplarında bulunan elektronik paraların hukuki dayanağı, bu iznin iptaliyle birlikte ortadan kalkmış durumda.
Ancak, iznin iptali şirketin hemen tamamen kapanacağı anlamına gelmeyebilir. TCMB, bu tür durumlarda genellikle kullanıcıların haklarını korumak ve bir geçiş süreci sağlamak için ek süreçler başlatır. Kullanıcıların paralarını çekmeleri için bir süre tanınması veya başka bir ödeme kuruluşuna devir işlemi gündeme gelebilir.
Papara Kullanıcıları Ne Yapacak?
Papara kullanıcılarının paniğe kapılmaması, ancak durumu dikkatle takip etmesi önem taşıyor. Öncelikle, TCMB veya Papara’nın yapacağı resmi açıklamaları beklemek gerekiyor. Muhtemel senaryolar şu şekilde olabilir:
Fonlara Erişim: TCMB, kullanıcıların hesaplarındaki bakiye ve varlıkları güvence altına almak için bir süreç başlatabilir. Kullanıcıların paralarını çekebilmeleri için belirli bir tarih ve yöntem duyurulabilir.
Alternatif Çözümler: Papara, faaliyetlerini başka bir lisans altında sürdürmek veya kullanıcı portföyünü izni devam eden başka bir kuruluşa aktarmak için girişimlerde bulunabilir.
Hukuki Süreç: Şirketin karara itiraz etme ve yargı yoluna başvurma hakkı bulunuyor. Bu da sürecin uzamasına neden olabilir.
Resmî Gazete’de yayımlanan karar, Papara’nın elektronik para piyasasındaki geleceğini derinden etkiledi. Kararın uygulanma şekli ve detayları, milyonlarca kullanıcıyı doğrudan ilgilendiriyor.
Papara kullanıcıların, Papara’nın ve TCMB’nin önümüzdeki günlerde yapacağı açıklamaları yakından takip etmeleri büyük önem taşıyor. Şu an için kesin olan, Papara’nın elektronik para ihraç etme izninin sona erdiği ve bu durumun kullanıcı hesapları üzerinde doğrudan bir etkisinin olacağıdır.


