2025 Yetkili Sendika Belirleme Tarih ve İşlemleri

2025 Yetkili Sendika Belirleme Tarih ve İşlemleri başladı.
Milli Eğitim Bakanlığı tüm okul ve kurumlara resmi yazı göndererek 2025 Yetkili Sendika Belirleme Tarih ve İşlemlerinin başlatılmasını istedi.
Bakanlığın gönderdiği resmi yazıyı sizlere olduğu gibi aktarıyoruz.
2025 Yetkili Sendika Belirleme Tarih ve İşlemleri Hakkında MEB’in Resmi Yazısı
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Personel Genel Müdürlüğü
Sayı : E-28892082-915.02.03-129821699
Konu : 2025 Yılı Yetkili Sendika Belirleme Çalışmaları
07.04.2025
DAĞITIM YERLERİNE
Bilindiği üzere 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanununun 3’üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde; kamu görevlisinin, bu Kanun kapsamında yer alan kurum ve kuruluşların kadro veya pozisyonlarında istihdam edilenlerden işçi statüsü dışında çalışan kamu görevlilerini ifade edeceği hüküm altına alınmıştır.
Aynı Kanunun 25’inci maddesinde; “Kamu görevlileri sendikasına, kamu görevlisinin ödeyeceği üyelik ödentileri, 14’üncü madde çerçevesinde doldurulan üyelik başvuru formuna ve sendika tüzüğünde belirtilen aylık ödenti tutarına göre kamu işverenince aylığından kesilerek beş gün içinde sendikaların banka hesaplarına yatırılır ve ödenti listesinin bir örneği ilgili sendikaya gönderilir. Kamu işvereni, sendikaya üye olan ve üyelik ödentisi kesilen kamu görevlilerinin listesini her ayın son haftasında, işyerinde herkesin görebileceği yerde ve kurumsal düzeyde duyurulabilecek diğer araçlarla ilan eder.” hükmüne yer verilmiştir.
Söz konusu Kanunun 30’uncu maddesinde ise; “Tespite ilişkin toplantıya kurumun işveren vekili ile tahakkuk memuru veya mali hizmetler birimi yetkilisi ve kurumun hizmet kolunda faaliyette bulunan sendikalardan birer temsilci katılır. Toplantı her yıl 15 Mayıs tarihinden sonra beş iş günü içerisinde kurumca belirlenerek sendikalara bildirilen yer ve günde yapılır.
Bu Kanuna tâbi olarak kurumda çalışan kamu görevlilerinin, 15 Mayıs tarihi itibarıyla listesi ile üyelerinden aidat kesintisi yapılan sendikaların üyelerini gösterir liste, toplantıya katılanlarca değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, toplam kamu görevlisi sayısı ile sendika üyesi kamu görevlilerinin sendikalara göre toplam sayılarını belirten tutanak toplantıya katılan taraflarca imzalanır.
İmzalı tutanak, kamu işvereni ve sendikalarca Mayıs ayının son iş gününe kadar Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına gönderilir.
Kurumların taşra teşkilatları, yukarıdaki esaslara göre tarafların katılımı ile yapılacak toplantı neticesinde düzenlenecek tutanakları kurum merkezinde yapılacak tespitte değerlendirilmek üzere 15 Mayıs tarihini takip eden iki iş günü içerisinde kurum merkezine gönderirler. Bu tutanaklar kurum merkezinde tarafların katılımı ile tek tutanak haline getirilir.” hükmü yer almaktadır.
Diğer taraftan Hazine ve Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğünce yapılan sendika aidatları ile ilgili duyuruda; “Kurum maaş hesabı yapıldıktan sonra (Mayıs ayı maaşından sendika kesintisi yapılmayanlar) Mayıs ayının 15’ine kadar herhangi bir sendikaya yeni üye olan personel için, personelden nakden tahsil edilen sendika kesintisi tutarı Personel Modülünde bulunan Bordro Bilgi Girişi açıklamasına yer verilmiştir.
Formundan girilerek ek bordrosu sistemde oluşturulacaktır.”
Bu çerçevede, Bakanlığımızın taşra teşkilatında 2025 yılı yetkili sendika belirleme çalışmaları kapsamında yapılacak işlemler aşağıda belirtilmiştir.
1- İl ve ilçe millî eğitim müdürlükleri ile eğitim kurumu müdürlüklerince;
a) Sendikadan istifa, Kamu Görevlileri Sendikaları ve Konfederasyonlarınca Düzenlenecek Üyeliğe Başvuru Belgesi, Çekilme Bildirimlerinin Şekli, İçeriği, Tutulacak Defterlerin Şekli, İhtiva Edeceği Bilgiler İle Kayıtların Düzenlenmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’e ekli Ek-3 Kamu Görevlileri Sendikaları Kamu Görevlisinin Üyelikten Çekilme Bildirimi Formunun işyeri gelen evrak kaydına işlendiği tarihten başlayarak otuz gün sonra geçerli olacağından, üyesi oldukları sendikalardan istifa edenlerin bu süre içindeki maaşlarından üyelik ödentisi kesintisi yapılması,
b) Sendika üyesi olmak isteyenlerde adaylık veya deneme süresini tamamlamış olma gibi bir şart aranmaması,
c) Sendikalı personel sayısının tespitinde MEBBİS verilerine bakılmadan doğrudan Tevkifat Listelerinin dikkate alınması,
ç) Tevkifat Listelerinin belirtilen süreler içerisinde mutlaka ilgili sendikalara gönderilmesinin sağlanması,
d) Mayıs ayına ilişkin bordroların hazırlanmasından sonra 15 Mayıs tarihine (15 Mayıs tarihinden önceki son iş günü mesai bitimine) kadar kesinleşmiş sendika üyelikleri prosedüre uygun olarak kurumlarına bildirilen ve ek bordro ile bilâhare maaşlarından kesinti yapılan personelin üyeliklerinin, sendika üye sayılarının hesaplanmasında dikkate alınması,
e) Aynı anda iki sendika üyesi olunmasına imkan verilmemesi, birden çok sendikaya üyelik halinde ise sonraki üyeliklerin geçersiz olduğu,
f) İl ve ilçe millî eğitim müdürlükleri ile eğitim kurumlarında sendikalı personel olmasa da, bu yazıya ekli Ek-1 Okul veya Kurum Sendikalı Personel Tespit Formunun doldurulması, g) Aylıksız izne ayrılan profesyonel sendika ve şube yöneticilerinin, bu yazıya ekli Ek-4 4688 Sayılı Kanunun 18’inci Maddesine göre Aylıksız İzne Ayrılan Sendikalı Personel Tespit Formuna işlenmesi ve kadrosunun bulunduğu birimlerde sendikalarının üye sayılarının belirlendiği Ek-1 Okul veya Kurum Sendikalı Personel Tespit Formunda değerlendirilmesi (Aylıksız izne ayrılan personel olmasa da bu form doldurulacaktır.),
ğ) Doğum, askerlik, isteğe bağlı ve benzeri nedenlerle aylıksız izne ayrılanların Ek-4 Forma işlenmemesi, sadece sendika yöneticisi olup da aylıksız izne ayrılanların söz konusu Forma işlenmesi,
h) İl bazında sendikaların üye sayılarının eşit olması halinde ise en çok üye kaydetmiş iki sendikanın mutabakatı ile kur’a çekimi yapılarak yetkili sendikanın belirlenmesi, ı) Sözleşmeli öğretmenlerin de sendika üyesi olabilecekleri,
i) Bakanlık Merkez teşkilatına bağlı Ölçme Değerlendirme Merkezlerinde görev yapan sendikalı personelin Ek-1 ve Ek-2 formlara eklenmemesi,
j) Ek’te gönderilen Ek-1, Ek-2, Ek-3 ve Ek-4 formların orjinal halinin korunarak doldurulması, sayıların bilgisayar ortamında ve en az 14 punto olacak şekilde işlenmesi hususlarının göz önünde bulundurulması gerekmektedir.
2- İl millî eğitim müdürlüklerinde yetkili sendika belirleme çalışmalarını yürütecek yetkilinin iletişim bilgilerinin, 18 Nisan 2025 Cuma gününe kadar sendikalar@meb.gov.tr adresine gönderilmesi gerekmektedir.
3- İl ve ilçe millî eğitim müdürlükleri ile eğitim kurumu müdürlüklerince, 15 Mayıs 2025 tarihinde maaş bordrosuna ait Tevkifat Listelerinin mal müdürlüklerinden/saymanlıklardan alınıp bu Tevkifat Listelerine göre bu yazıya ekli Ek-1 Okul veya Kurum Sendikalı Personel Tespit Formunun doldurulması ve varsa sendika yetkililerine de imzalatılarak en geç 16 Mayıs 2025 Cuma günü mesai bitimine kadar bağlı oldukları il/ilçe millî eğitim müdürlüklerine teslim edilmesi gerekmektedir.
4- İl ve ilçe millî eğitim müdürlükleri ile eğitim kurumu müdürlüklerinde sendikalı personel bulunmaması halinde de Ek-1 Formun doldurularak bağlı olunan il/ilçe millî eğitim müdürlüklerine teslim edilmesi ve doldurulan Ek-1 Formun bir örneğinin personelin görebileceği öğretmenler odası ve benzeri yerlere asılması gerekmektedir.
5- İlçe millî eğitim müdürlüklerince, eğitim kurumu müdürlüklerinden gelen Ek-1 Formların bu yazıya ekli Ek-2 İlçe Sendikalı Personel Tespit Formuna dönüştürülerek varsa sendikaların ilçe temsilcilerinin de imzası alınarak 21 Mayıs 2025 Çarşamba günü mesai bitimine kadar il millî eğitim müdürlüklerine teslim edilmesi gerekmektedir.
6- İl millî eğitim müdürlüklerince, ilçe millî eğitim müdürlüklerinden gelen Ek-2 Formların bu yazıya ekli Ek-3 4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanununun 30’uncu Maddesinin İkinci Fıkrasının (a) Bendi Gereğince Yapılan Toplantı Tutanağı Formuna dönüştürülerek, sendikaların il şube yetkilisi (yoksa il temsilcileri) ile toplantı yapılması, bu duruma yönelik hazırlanacak tutanağın imza altına alınması ve bir nüshasının toplantıya katılan sendika yetkilisine/temsilcisine verilmesi gerekmektedir.
7- İl ve ilçe millî eğitim müdürlükleri ile eğitim kurumu müdürlüklerince, sendikalı personel tespit formlarının sendikalar tarafından imzalanması için yapılan yazılı duyuruda belirtilen tarihte ve yerde toplantıya gelmeyen sendika olması halinde, gelmeyen sendika için tutanak tutulması ve belirlenen tarihte ve yerde toplantıya katılmayan sendika için toplantı tarihinin ertelenmemesi gerekmektedir.
8- İl millî eğitim müdürlüklerince imzalanan Ek-3 ve Ek-4 Formların, en geç 23 Mayıs 2025 günü mesai bitimine kadar sendikalar@meb.gov.tr e-posta adresine pdf formatında gönderilmesi; ayrıca Ek-3 ve Ek-4 Formların resmî yazıyla en kısa zamanda Personel Genel Müdürlüğüne gönderilmesi gerekmektedir.
9- İl millî eğitim müdürlüklerinde sendika temsilcileri ile yapılan toplantıda sendika temsilcilerinin tutanağı şerh yazarak imzalamaları halinde, ayrı bir kâğıda yazılan bu şerhlerin bir örneğinin imzalanan Ek-3 Form ile birlikte Bakanlığımıza gönderilmesi gerekmektedir. Ayrıca somut bilgi ve belgeye dayalı şerhlerin ilgili mevzuatı çerçevesinde incelenerek varsa sorumlular hakkında işlem yapılması ve inceleme sonucunun, şerh yazan sendika (şube veya temsilciliğine) ile Personel Genel Müdürlüğüne bildirilmesi gerekmektedir.
10- Yetkili sendika belirleme çalışmalarının ilgili mevzuatına uygun yürütülmesinin sağlanması bakımından, bu yazı ekinde yer alan formları Tevkifat Listelerine uygun olarak doldurmayan okul ve kurum müdürleri ile özellikle sendikalara üye olma ve sendika üyeliğinden çekilmede yapılacak iş ve işlemleri mevzuata uygun olarak zamanında gerçekleştirmeyenler hakkında valiliklerce inceleme başlatılması gerekmektedir.
Bilgilerini ve gereğini rica ederim.
Bülent Çiftçi
Bakan a.
Peronel Genel Müdürü
Öğretmenlerle ilgili daha fazla habere ulaşmak için öğretmen sayfamızı ziyaret ediniz.