MEB tarafından 21 Aralık2024 tarihinde çıkarılan Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliğine göre 2025 Öğretmen Adaylık Nasıl Kalkar sorularının cevabını veriyoruz.
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından düzenlenen öğretmenlik adaylık süreci, 2025 yılında öğretmen adaylarını ilgilendiren önemli yenilikler ve düzenlemeler içeriyor. 18 Ekim 2024 tarihinden itibaren aday öğretmen olarak göreve başlayan ya da 1 Eylül 2025 tarihine kadar istihdam edilecek olan aday öğretmenlerin, mesleki yeterliliklerini kazanmaları amacıyla kapsamlı bir programdan geçmeleri gerekiyor. İşte adaylık sürecine ve öğretmenliğe atanma şartlarına ilişkin detaylar:
2025 Öğretmen Adaylık Nasıl Kalkar?
1. Adaylık Süresi ve Eğitim Programı
Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Mesleği Kariyer Basamakları Yönetmeliğinde Aday öğretmenler, mesleğe ve memuriyete hazırlık kapsamında belirlenen bir Yetiştirme Programına tabi tutuluyor. Bu program, iki temel unsurdan oluşuyor:
Hizmet İçi Eğitim: Aday öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişimlerini desteklemek amacıyla, en az 240 ders saati sürecek şekilde planlanmış hizmet içi eğitimler düzenleniyor.
Uygulamalı Eğitim: Aday öğretmenler, görev alacakları eğitim kurumunun faaliyetlerini gözlemliyor ve danışman öğretmen nezaretinde uygulama yapıyor.
Adaylık süresi bir yıldan az, iki yıldan fazla olamaz. Program, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanır ve Bakan onayı ile uygulanır.
2. Sözleşmeli Öğretmenler için Adaylık Süreci
Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Mesleği Kariyer Basamakları Yönetmeliğindeki ifadeye göre; 18 Ekim 2024 tarihinde sözleşmeli olarak görev yapan ancak adaylık sürecini tamamlamayan ya da 1 Eylül 2025 tarihine kadar sözleşmeli olarak göreve başlayacak öğretmenler, aynı şekilde adaylık sürecine tabi tutulacak. Ancak üç yıllık çalışma süresini tamamlayarak öğretmen kadrosuna atananlar için adaylık hükümleri uygulanmayacak.
Danışman Öğretmenin Rolü
Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Mesleği Kariyer Basamakları Yönetmeliğine göre Danışman öğretmenler, adaylık sürecinin önemli bir parçasını oluşturuyor. Aday öğretmenin atandığı kurumda, aynı alanda görev yapan ve sırasıyla başöğretmen, uzman öğretmen ya da en fazla hizmet süresine sahip öğretmenler arasından seçiliyor. Eğer aynı alanda uygun bir öğretmen bulunamazsa, farklı bir alandan danışman öğretmen görevlendirilebiliyor.
Danışman öğretmenler, aday öğretmenlere rehberlik etmekle yükümlü. Mesleki bilgi, beceri ve değerler konusunda deneyimlerini aktarırken, aday öğretmenin eğitim kurumundaki çalışmalarını da yakından izliyor.
Yetiştirme Programı Kapsamında Görevler
Aday öğretmenler, eğitim kurumlarındaki görevlerini hem eğitim kurumu müdürünün hem de danışman öğretmenin rehberliğinde yürütür. Yetiştirme Programı kapsamında aşağıdaki faaliyetleri gerçekleştirmeleri zorunludur:
Derse Katılım ve Gözlem: Danışman öğretmen nezaretinde sınıf ortamında gözlem ve uygulama yapmak.
Hizmet İçi Eğitim: Yüz yüze ya da uzaktan eğitim yoluyla sağlanan hizmet içi eğitimleri tamamlamak.
Yönetim Gözlemi: Eğitim kurumu müdürünün gözetiminde, okul yönetimine ilişkin iş ve işlemleri gözlemlemek ve uygulamak.
Diğer Kurumlarla İş Birliği: İl/ilçe millî eğitim müdürlüklerinin koordinasyonunda, farklı kurumlarda gözlem ve uygulamalara katılmak.
Hizmet içi eğitimlerin tamamlanması ve uygulamaların başarıyla gerçekleştirilmesi zorunludur. Belgeyle ispatlanabilir mazeretleri sebebiyle süreci tamamlayamayan adaylar, bir yıl içinde eksikliklerini giderebilir. Ancak bir yıl içinde de tamamlayamayanlar için süreç ikinci yıl içinde tamamlatılır.
Eğitim Kurumu ve İl/İlçe Müdürlüklerinin Görevleri
Eğitim kurumu müdürleri, aday öğretmenlerin görev yaptığı kurumda Yetiştirme Programının eksiksiz uygulanmasından sorumludur. Danışman öğretmenin belirlenmesi ve gerekli rehberlik hizmetlerinin sağlanması müdürlerin sorumlulukları arasında yer alır. İl ve ilçe millî eğitim müdürlükleri ise sürecin sağlıklı yürütülmesi için gerekli tedbirleri alır ve mazeretsiz olarak programı tamamlamayan adayları Bakanlığa bildirir.
Öğretmenliğe Atanma Süreci
Yetiştirme Programını başarıyla tamamlayan ve bir yıllık görev süresini dolduran aday öğretmenlerin, adaylıkları valilik onayıyla kaldırılır. Adaylık süreci sonunda, ilgili mevzuat doğrultusunda öğretmen kadrosuna atamaları yapılır. Bu süreçte tüm aşamaların eksiksiz tamamlanması, öğretmenliğe atanmanın en temel şartıdır.
Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Mesleği Kariyer Basamakları Yönetmeliği Aday Öğretmenlik Bölümü
Adaylık Süreci ve Öğretmenliğe Atama
Adaylık
MADDE 5- (1) 18/10/2024 tarihinde aday öğretmen olarak görev yapanlar ile 18/10/2024 tarihinden 1/9/2025 tarihine kadar aday öğretmen olarak istihdam edilecek olanlar, mesleğe, memuriyete, görev yaptığı eğitim kurumuna ve içinde bulunduğu sosyal çevreye en iyi şekilde hazırlanmaları amacıyla;
a) Kişisel ve mesleki gelişimlerine katkı sağlayan, memuriyete ve mesleğe hazırlığı içeren ve en az iki yüz kırk ders saati olacak şekilde planlanan hizmet içi eğitimden,
b) Görev alacağı eğitim kurumunun faaliyet alanları esas alınarak belirlenecek temel görevleri gözlemleyeceği ve bir danışman öğretmen nezaretinde kendisinin de tatbik edeceği uygulamalardan,
oluşan Yetiştirme Programına tabi tutulur. Adaylık süreci bir yıldan az, iki yıldan çok olamaz.
(2) Yetiştirme Programı, Bakanlığın ilgili birimince hazırlanarak Bakan Onayı ile uygulanır ve ihtiyaçlar doğrultusunda aynı usulle güncellenebilir.
(3) 18/10/2024 tarihinde sözleşmeli öğretmen olarak görev yapanlardan adaylık sürecini tamamlamayanlar ile 18/10/2024 tarihinden 1/9/2025 tarihine kadar sözleşmeli öğretmen olarak istihdam edilecekler, birinci fıkra kapsamında aday öğretmenler için öngörülen adaylık sürecine tabi tutulur. Adaylık sürecini tamamlayan sözleşmeli öğretmenlerden sözleşme gereği üç yıllık çalışma süresini tamamlayarak öğretmen kadrosuna atananlar hakkında adaylık hükümleri uygulanmaz.
Danışman öğretmenin belirlenmesi
MADDE 6- (1) Danışman öğretmenin, aday öğretmenin atandığı eğitim kurumunda aday öğretmenle aynı alanda olmak şartıyla sırasıyla; başöğretmen, uzman öğretmen, en fazla hizmet süresi bulunan öğretmenden başlamak üzere öğretmenler arasından belirlenmesi esastır. Aday öğretmenin atandığı eğitim kurumunda aynı alanda öğretmen bulunamaması hâlinde aynı sıralama dikkate alınarak farklı alandan danışman öğretmen görevlendirilir. Aday öğretmenin atandığı eğitim kurumunda danışman öğretmen niteliklerine sahip herhangi bir öğretmen bulunmaması durumunda sırasıyla; eğitim bölgesinde, ilçede, ilde bulunan öğretmenler arasından aynı usulle danışman öğretmen görevlendirilir.
(2) Adaylık sürecinde danışman öğretmenin eğitim kurumundaki görevinden ayrılması durumunda birinci fıkraya göre yeni bir danışman öğretmen görevlendirir.
Adaylık süreci
MADDE 7- (1) Aday öğretmenler, Yetiştirme Programı doğrultusunda, eğitim kurumu müdürleri ve danışman öğretmenlerin sorumluluğunda eğitim ve uygulama görevlerine tabi tutulur.
(2) Aday öğretmenler adaylık sürecini, danışman öğretmen ve danışman öğretmenin görev yaptığı eğitim kurumu müdürünün sorumluluğunda geçirir. Bu süreçte aday öğretmenlerin Yetiştirme Programı doğrultusunda;
a) Gözlem ve uygulama görevlerini yapmak üzere danışman öğretmen nezaretinde derse girmeleri,
b) Hizmet içi eğitimlerini tamamlamaları,
c) Eğitim kurumu müdürünün gözetiminde, eğitim kurumunun yönetimiyle ilgili iş ve işlemleri gözlemlemeleri ve uygulama görevlerini yerine getirmeleri,
ç) İl/ilçe millî eğitim müdürlüklerinin koordinasyonunda, atandıkları eğitim kurumu dışındaki eğitim kurumları ile diğer kurumlara yönelik gözlem ve uygulamalara katılmaları,
esastır.
(3) Yetiştirme Programı kapsamındaki hizmet içi eğitimler, merkezî ve/veya mahallî olarak yüz yüze eğitim ve/veya uzaktan öğretim yöntemleriyle verilir.
(4) Aday öğretmenlerin Yetiştirme Programını tamamlamaları zorunludur. Belgeyle ispatı mümkün mazeretleri sebebiyle Yetiştirme Programı kapsamında düzenlenen hizmet içi eğitimler ile gözlem ve uygulama görevlerini tamamlamayanların eksiklikleri bir yıl içinde tamamlattırılır. Belgeyle ispatı mümkün mazeretleri sebebiyle bir yıl içinde Yetiştirme Programını tamamlayamayanların adaylık süreci, ikinci yıl içinde tamamlattırılır.
Yetiştirme Programına ilişkin görev ve sorumluluklar
MADDE 8- (1) Danışman öğretmenin adaylık sürecine ilişkin görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) Aday öğretmenin eğitim kurumundaki çalışmalarını gözlemler ve rehberlik eder.
b) Aday öğretmene mesleki bilgi, beceri, tutum ve değerler ile bunlara ilişkin tecrübelerini aktarır.
c) Eğitim kurumu müdürü tarafından Yetiştirme Programı kapsamında verilen diğer görevleri yapar.
(2) Eğitim kurumu müdürünün adaylık sürecine ilişkin görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) Aday öğretmenin göreve başlamasından sonraki ilk beş iş günü içerisinde 6 ncı maddeye göre danışman öğretmen görevlendirir.
b) Aday öğretmenin görev yaptığı eğitim kurumunda görevlendirilecek danışman öğretmen bulunamaması hâlinde, başka bir eğitim kurumundan danışman öğretmen görevlendirilebilmesi için durumu ivedilikle eğitim kurumunun bağlı olduğu il/ilçe millî eğitim müdürlüğüne bildirir.
c) Adaylık sürecine ilişkin görev ve sorumlulukları çerçevesinde eğitim kurumunda gerekli tedbirleri alır.
ç) Aday öğretmenin eğitim kurumundaki çalışmalarını gözlemler ve tüm adaylık sürecinde aday öğretmene rehberlik eder.
(3) İl ve ilçe millî eğitim müdürlükleri, eğitim kurumlarında adaylık sürecinin sağlıklı olarak yürütülebilmesi için gerekli tedbirleri alır. Mazeretsiz olarak Yetiştirme Programını tamamlamayanların listeleri, il millî eğitim müdürlükleri tarafından Bakanlığa bildirilir.
Öğretmenliğe atama
MADDE 9- (1) Yetiştirme Programını tamamlayan ve bir yıllık görev süresini dolduran aday öğretmenlerin adaylıkları adaylık süreci sonunda valiliklerce kaldırılır ve ilgili mevzuat doğrultusunda öğretmenliğe atamaları yapılır.