Gündem

2025 İşçilerin Toplu İş Sözleşmesi Uygulama Esasları Resmi Yazı

Sürekli ve Geçici İşçilerin Toplu İş Sözleşmesi Uygulama Esasları MEb tarafından tüm kurumlara resmi yazıyla gönderildi.

Sürekli ve Geçici İşçilerin Toplu İş Sözleşmesi Uygulama Esasları Resmi Yazı ile tüm kurumlara duyuruldu.

Bu resmi yazıda hiçbir değişiklik yapmadan sizlerle paylaşıyoruz.

2025 İşçilerin Toplu İş Sözleşmesi Uygulama Esasları Resmi Yazı

T.C.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğü

Tarih: 01.09.2025
Sayı: E-21525590-903.99-138883488
Konu: 01.01.2025-31.12.2026

Toplu İş Sözleşmesi ve Uygulama Esasları
DAĞITIM YERLERİNE
İlgi:a)2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu.
b) Cumhurbaşkanlığının 2021/14 sayılı Tasarruf Tedbirleri konulu Genelgesi.
c )Cumhurbaşkanlığının 2024/7 sayılı Tasarruf Tedbirleri konulu Genelgesi.
ç) Bakanlığımız 24.10.2023 tarih ve 2023/33 sayılı İşçi Yer Değiştirme İşlemler Genelgesi.
d) Türk Ağır Sanayii ve Hizmet Sektörü Kamu İşverenleri Sendikasının (TÜHİS) 15.08.2025tarihli ve 2025/3999 sayılı yazısı.
e) Genel Müdürlüğümüz 12.05.2023 tarihli ve E-21525590-903.99-76159382 sayılı yazısı ve ekiMakam Onayı.
f) 07.09.2021 tarihli ve E-41289672-903.07.01-31174101 sayılı Bakanlık Talimatı.
g) Bakanlığımız Strateji Geliştirme Başkanlığının 30.07.2025 tarih veE-10903426-010.06-137424545 sayılı yazısı.

Bakanlığımıza bağlı 10 No.lu İş Kolunda yer alan (Merkez Teşkilatı-İdari İşler Daire Başkanlığı, MEB DÖSE İşletmesi Müdürlüğü, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü-PİKTES Koordinatörlüğü, Millî Eğitim Akademisi Başkanlığı-Eğitim ve Uygulama Merkezleri ve 81 İl Millî Eğitim Müdürlüğü) işyerlerini kapsayan, Bakanlığımız yetkilileri ve üyesi olduğumuz Türk Ağır Sanayii ve Hizmet SektörüKamu İşverenleri Sendikası (TÜHİS) ile işçilerin üyesi olduğu Türkiye Kooperatif, Ticaret, Eğitim veBüro İşçileri Sendikası (KOOP-İŞ) arasında 15.08.2025 tarihinde imzalanan 01.01.2025-31.12.2026 yürürlük süreli İlgi (d)’de kayıtlı yazı ekinde yer alan ve Ek’te iletilen “Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı (10No.lu İş Kolunda Faaliyet Gösteren) Merkez ve Taşra Teşkilatları İşyerleri İşletme Toplu İş Sözleşmesi”uygulamalarında aşağıda belirtilen hususlara dikkat edilmesi gerekli görülmektedir.

  1. Toplu İş Sözleşmesi, 10 No.lu iş kolunda çalışan ve taraf işçi sendikasına (KOOP-İŞ Sendikası) üye olan veya dayanışma aidatı ödeyen işçilere uygulanacaktır. 696 sayılı Olağanüstü Hâl Kapsamında Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (KHK) kapsamında kadroya geçirilen işçilerden, yetkili işçi sendikasına üye olmayan veya dayanışma aidatı ödemeyen işçilerin bu Toplu İş Sözleşmesi’nden yararlanmaları mümkün olmadığından, Yüksek Hakem Kurulu tarafından karara bağlanan ve dönemin Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca ilan edilerek 31.10.2020 tarihine kadar uygulanmış olan Toplu İş Sözleşmesi hükümleri, herhangi bir artış yapılmadan 31.10.2020tarihindeki kazanılmış hakları üzerinden uygulanmaya devam edilecektir.

  2. Farklar, mümkün olan en kısa sürede ödenerek SGK mevzuatı yönüyle cezalı duruma düşülmeyecektir. Ücretlere ilişkin farklar ödenirken, yeni ücretler üzerinden sendika fark aidatlarının da hesaplanıp ödenmesi gerekmektedir. İşçi ücretlerinin “MEB İşçi Ücret Bordro Modülü” üzerindenhesaplanarak ödenmesi sağlanacaktır. Bu konuya uyulup uyulmadığı hususunda gereken inceleme ve denetime önem verilecektir.

  3. Toplu İş Sözleşmesinin “Haftalık Çalışma Süresi” başlıklı 17’nci maddesinin 3’üncü ve 4’üncü paragraflarında; “Bakanlığa bağlı okullarda, Turizm Otelcilik Meslek Liselerinde, Eğitim ve Uygulama Merkezleri , Bilim-Sanat Merkezleri, Tarım Meslek Liseleri ile Halk Eğitim Merkezleri/ ASO’da ilgili mevzuat çerçevesinde Bakanlık tarafından yerine getirilmesi gereken görevlerden olan kurs, eğitim, sınav, tarım ve hayvancılık faaliyetleri ile turizm faaliyetleri nedeniyle çalışma yapılması gereken durumlara münhasır olmak kaydıyla Cumartesi günü işçiler çalıştırılabilir. Bu şekildeki çalışma durumunda haftalık 45 saatlik çalışma süresi 6 güne bölünmek suretiyle uygulanır. İşveren yukarıdaki çalışmalara katılacak olan işçilerden her sözleşme yılının başında yazılı muvafakat almak zorundadır. İlgili birimde çalışan işçilerin ihtiyacı karşılayacak sayıda olanların yazılı muvafakat vermemesi halinde, ihtiyaç duyulan işçi,diğer okullardan talep edilen okula, muvafakati olanlar arasından temin edilir. Bu kapsamda çalıştırılan işçilere fiilen çalıştıkları her Cumartesi günü için çalıştığı süreye bakılmaksızın toplu iş sözleşmesinin birinci yılı birinci altı ayında 945,35 TL, ikinci altı ayında 1.049,34 TL ödenir. Bu ödeme, toplu iş sözleşmesinin ikinci yılı birinci ve ikinci altı aylarında ücret zammı oranında ve ücretin zamlandığı tarih itibariyle artırılarak uygulanacaktır. Ayrıca, bu maddenin birinci paragrafında belirtilen haftalık çalışma süresinin gerek beş, gerekse altı güne bölünerek uygulandığı iş yerlerinden kömür kalorifer sistemi ile ısıtılan okullar ile üç öğün yemek verilen yatılı eğitim kurumlarına münhasır olmak kaydıyla; bu işyerlerinde tüm çalışma sistemlerinin uygulanmasına rağmen personel yetersizliğinden dolayı işçilerin dinlenme günlerinde kaloriferci, aşçı ve temizlik görevlisi olarak çalışanlardan kaloriferci bir, temizlik görevlisi iki ve aşçı sayısı iki ile sınırlı olmak üzere, işveren tarafından göreve çağrılan; mesleği icra edebileceğine dair ehliyet veya belgeye sahip aşçı, kaloriferci işçi ile temizlik görevlisi işçiye, fiilen kalorifer yaktıkları, yemek pişirdikleri ve temizlik yaptıkları bu günler için de aynı ödeme yapılır. Bu işçilere ayrıca fazla mesai ücreti tahakkuk ettirilmez. Bu ödeme sosyal yardım farkının hesabında dikkate alınmaz. ” hükmüne yer verilmektedir. Buna göre; a) Öncelikle, her okulda böyle bir uygulama zorunluluğu bulunmayıp, ihtiyaç duyulması hâlinde yalnızca cumartesi günleri düzenli ve sürekli olarak; kurs, eğitim, otelcilik-konaklama hizmeti, tarım ve hayvancılık faaliyetleri yapılan okullar, yukarıdaki birinci paragraf kapsamında değerlendirilecektir. Kömürlü kalorifer sistemi ile ısıtılan okullar ile üç öğün yemek verilen yatılı-pansiyonlu eğitimkurumlarında ise yukarıdaki ikinci paragraftaki esaslara göre bir aşçı, bir temizlik görevlisi, bir kaloriferci görevlendirilebilecektir. Ancak, birer personel ile hizmet sunumun yetersiz kaldığı, öğrenci sayısının fazlaolması durumunda, ihtiyaç duyulması halinde ise iki aşçı, iki temizlik görevlisi, bir kaloriferci (kömür görevlendirilebilir. (kalorifer sistemi ile çalışan okullarda)
    b) Düzenli olarak kurs, eğitim, otelcilik-konaklama hizmeti, tarım ve hayvancılık faaliyetleri yürütülen okullarda bu maddenin uygulanmasına karar verilmesi halinde, 45 saatlik haftalık normal diğer altı güne göre belirlenecektir. Çalışma süresi pazar günü hariçBu süreler belirlenirken öncelikle cumartesi günü çalışılacak süreye karar verilecek, daha sonra 45 saatten geriye kalan süreler diğer beş güne eşit olarak dağıtılacaktır. İşçi, cumartesi günü kaç saat çalışırsa çalışsın maddede öngörülen ücreti tam olarak alacak, bunun yanında cumartesi günü fiilen çalıştıkları içinvasıta yardımı ile fiilen çalışılan günler için ödenen iş priminden faydalanabilecektir. Çalışma süresininyarım gün ve yarım günü aşması halinde yemek yardımından da faydalanacaklardır.
    c) Ayrıca, cumartesi günü ile birlikte altı gün çalışılmasına karar verilen okullarda, uygulamanın başında bir defaya mahsus olmak üzere, o okulda çalışan işçilerin muvafakati alınacaktır. Haftalık çalışma saatleri tebliğ edilecektir. İhtiyaç duyulan işçi sayısı İlgi (b) ve İlgi (c)’de kayıtlı Genelgeler ile İlgi (a)’da kayıtlı Bütçe Kanunu esasları doğrultusunda kamu yararı gözetilerek asgari düzeyde belirlenecektir. Belirlenen işçi davet edilecek, görev talebinde bulunan işçi sayısının fazla olması halinde istekli işçi personel dönüşümlü olarak çalıştırılacaklardır. Bu çalışmaya katılmak istemeyen işçiler ile ihtiyaçtan fazla sayıdaki işçiler ise haftalık 45 saatlik çalışma sürelerini beş günde çalışmaya devam edeceklerdir. Böyle bir durum söz konusu olduğunda aynı okulda fiilen iki türlü çalışma süresi belirlenmiş olacaktır. Cumartesi günlerini kapsayacak şekilde haftada altı gün ve 45 saat üzerinden yapılacak çalışmalara karşılık yapılacak ödeme “Cumartesi Çalışma Ödeneği” olarak uygulanacak ve haftalık çalışma süresi 45 saati aşmadığından fazla çalışma sayılmayacaktır.

  4. İlgi (a)’da kayıtlı Bütçe Kanunu ile İlgi (b) ve İlgi (c)’de kayıtlı Genelgeler’de kamu kuruluşlarında görev yapan işçi personele fazla çalışma yaptırılması kısıtlandığı ve bu maksatla ödenek tahsis edilmediğinden, işçiler haftada 45 saatin üzerinde çalıştırılmayacaktır. Kamu personeline zorunlu haller dışında fazla mesai i (b) ve İlgi yaptırılmaması hususunda; İlg(c)’de kayıtlı Genelgeler ile İlgi (a)’da kayıtlı Bütçe Kanunu’nun 8’inci maddesinin 3’üncü ve 4’üncü fıkralarında personele fazla mesai yaptırılmayacak şekilde çalışma planı hazırlanması gerektiğinin talimatıverilmektedir. Yapılması öngörülen işlerin öncelikle normal mesai saatleri içerisinde yapılması, normal mesaisaatleri içerisinde işlerin yetişmemesi halinde ise fazla çalışma gerekçelerinin yerinde makul ve izahedilebilir tarzda tespit edilerek belirlenmesi, bahsi geçen çalışmaların hafta sonu yapılması zorunluluk arzediyor ise; kaç kişi ile ve ne şekilde yapılacağı hakkında ilgili mevzuat ve programlar çerçevesinde hareket edilmesi gerekmektedir. Ancak, yukarıda belirtilen hüküm ve açıklamalara rağmen işin gereği zorunlu hallerde işçilerin çalıştırılması durumunda; ulusal bayram, genel tatil ve hafta tatili (pazar) günlerinde, işçilere 01.01.2025-31.12.2026 yürürlük süreli Toplu İş Sözleşmesi’nin ”Ulusal Bayram-Genel Tatil ve HaftaTatili Günleri ve Ödenecek Ücretler” başlıklı 20’nci maddesinde yer alan; “Ulusal Bayram ve Genel Tatil günleri yasalarda belirtilen günlerdir. İşçilerin bu günlerde çalışmalarına ihtiyaç duyulması halinde,olağanüstü durumlar hariç önceden haber verilir. Ulusal Bayram ve Genel Tatil günlerinde çalıştırılmasına lüzum görülmeyen işçilere o gün için 1 yevmiye, çalıştırılan işçilere ise o gün için toplam 3 yevmiye (çalışmadan hak ettikleri 1 yevmiye dâhil) ödenir.Hafta tatiline hak kazanan işçilerden, hafta tatili günlerinde çalışmayıp izin yapanlara her hafta tatili günü için bir iş karşılığı olmaksızın bir yevmiye ödenir. Hafta tatili günü çalıştırılan işçilere, çalıştırıldıkları hafta tatili günleri için toplam 3 yevmiye (çalışmadan hak ettikleri 1 yevmiye dâhil) ödenir. Hafta tatili gününün Ulusal Bayram ve Genel Tatil gününe rastlaması ve işçinin bu günlerde çalıştırılması halinde de toplam 3 yevmiye (çalışmadan hak ettikleri 1 yevmiye dâhil) ödenir. Hafta Tatili, Ulusal Bayram ve Genel Tatil günlerinde işçinin tam günü aşan çalışmalarında maddesi hükmü çerçevesinde çalıştığı her bir saat için, fazla çalışma oranı %100 olarak uygulanacaktır.” uygulama (tam günü aşan çalışma ve fazla mesai ücreti alacak şekilde çalışma yaptırılmayacaktır) yapılması esasına uygun işlem tesis edilmesi gerekmektedir. Tüm bu açıklamalar çerçevesinde; ilgili mevzuat ve tasarruf tedbirleri doğrultusunda işçilerin normal mesai harici fazla çalışma ile cumartesi çalışması şekil ve şartlarının doğru takip edilebilmesi için; a) Mesai harici fazla çalışma ve cumartesi çalışmalarına işveren vekili sıfatı ile il millî eğitim müdürlüğü tarafından önceden aylık olarak çalışma onayı verilmesi, b) İl milli eğitim müdürlüğünden önceden alınmış çalışma onayları olmayan işçilere mesai harici fazla çalışma ve cumartesi çalışması yaptırılmasına müsaade edilmemesi, c) Cumartesi çalışması ve fazla mesai puantaj cetvelleri ile onaylarının kontrol edilerek tahakkukun gerçekleştirilmesi gerekmektedir. d) Kaymakam oluru, ilçe millî eğitim müdürlüğü onayı ile işçilerimizin il içi/il dışı geçici görevlendirilmesi ve fazla mesai ücreti alacak şekilde çalıştırılması mümkün bulunmamaktadır.
  5. Cumhurbaşkanlığımızın İlgi (b) ve İlgi (c)’de kayıtlı Genelgelerinin yıllık izinler ile ilgili bölümünde “4857 sayılı Kanun kapsamında çalışan işçilerin yıl içerisinde hak kazandıkları yıllık ücretli Ayrıca, ilgililerin önceki yıllarda hak kazanıp izin süreleri, ilgili yıl içerisinde kullandırılacaktır. Kullanmadıkları yıllık ücretli izin süreleri, yürütülen hizmetlerde aksamaya sebep olmayacak şekilde azami hükmü yer almaktadır. İşçilerin yıllık ücretli izinlerinin yılı içerisinde, 3 yıl içerisinde kullandırılacaktır. ”Varsa önceki yıllardan birikmiş yıllık ücretli izinlerinin ise azami içerisinde kullandırılarak üç yıl tüketilmesi talimatlandırılmaktadır. Bu itibarla, işçilerin önceki yıllardan birikmiş yıllık izinlerinin kalmayacak şekilde kesinlikle kullandırılması, takibinin il millî eğitim müdürlüklerince yapılması gerekmektedir. 4857 sayılı İşKanunu’nun yıllık ücretli izinler ile ilgili hükümleri ile bu Toplu İş Sözleşmesi’nin “Yıllık Ücretli İzin”başlıklı 22’nci maddesi uyarınca, işçinin hak ettiği yıllık ücretli izinleri izni hak ettiği dönem içerisinde kullandırılması sağlanacaktır.Yıllık izinler, bir bölümü 10 (on) günden aşağı olmamak üzere bölümler halinde kullandırılacaktır. Ayrıca, eğitim-öğretim birimlerinde çalışan işçilerin yıllık izinlerinin zorunlu haller dışında eğitim-öğretime ara verilen dönemlerde planlanarak kullandırılması sağlanacaktır.
  6. Yukarıda bahsi geçen; 3’üncü, 4’üncü ve 5’inci maddelerde belirtilen hususlar başta olmak üzere, ilgili mevzuat ve Cumhurbaşkanlığı Tasarruf Tedbirleri Genelgelerine göre hareket edilmemesi halinde, kamu zararına sebebiyet verilmesi durumunda; kasıt, kusur ve ihmalleri tespit edilenler hakkında 657sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 124’üncü maddesindeki ”Kamu hizmetlerinin gereği gibi yürütülmesini sağlamak amacı ile kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve yönetmeliklerin Devlet memuru olarak emrettiği ödevleri yurt içinde veya dışında yerine getirmeyenlere, uyulmasını zorunlu kıldığı hususları yapmayanlara, yasakladığı işleri yapanlara durumun niteliğine ve ağırlık hükmü ile 5018 Sayılıderecesine göre 125’inci maddede sıralanan disiplin cezalarından birisi verilir”Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Kamu zararı” başlıklı 71’inci maddesinde de “Kontrol,denetim, inceleme, kesin hükme bağlama veya yargılama sonucunda tespit edilen kamu zararı, zararın oluştuğu tarihten itibaren ilgili mevzuatına göre hesaplanacak faiziyle birlikte ilgililerden tahsil edilir…”hükmü gereğince aksatılmadan ilgililer hakkında işlem başlatılması gerekmektedir.
  7. Toplu İş Sözleşmesi’nin “Ek Madde-2” başlıklı maddesinde; “.4857 sayılı İş Kanununa tabii işçi kadrolarında (sürekli işçi, 696 KHK geçici işçi vb.) görev yapan personele, ilgili mevzuat hükümlerince Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan özel motorlu taşıt sürücüleri kursları direksiyon eğitimi dersiuygulama sınavları, özel ulaştırma hizmetleri mesleki eğitim ve geliştirme kursları, özel iş makinelerisürücü (operatörlük) eğitimi kursları ve çeşitli kurs sınavları ile merkezi sistem sınavlarında (e-sınavmerkezlerinde yapılanlar dahil) ilgili sınav mevzuatlarında belirlenen şartları taşıyanlara değerlendirme komisyonu üyesi veya diğer personel olarak Cumartesi ve/veya Pazar günü sınav görevi verilebilir. Sınav görevi verilen işçilere ilgili sınav bütçesinden karşılanmak üzere yalnızca sınav görev ücreti ödenir. Ayrıca toplu iş sözleşmesinde yer alan hafta tatili ücreti veya cumartesi çalışma ücreti ödenmez. Sınav görevi verilen işçilerin, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 86’ncı maddesine göre yapılacak işlemleri sınav görevi veren birim tarafından yürütülür. Sınav görevi, işçilerin istihdam edildikleri asıl işlerinden sayılmaz ve nitelikli iş değişikliğine sebep yukarıdaki hükümler çerçevesinde Bakanlığımız kadrosunda görev yapan işçilere cumartesi ve olmaz.”pazar günü sınav ücretleri ilgili sınav bütçesinden karşılanmak ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 86’ncı maddesine göre yapılacak işlemlerin sınav görevi veren birim kaydıylatarafından yürütülmesiuygun görülmesi halinde sınav görevi verilebilir.
  8. Toplu İş Sözleşmesi’nde ileriki yıl veya dönemlere ait çerçeve protokolü veya enflasyonfarkı-oranına atıfta bulunulan hususlarda Bakanlığımızdan gelecek açıklamalara göre hareket edilecektir.
  9. Toplu İş Sözleşmesi’nin “Hizmet Zammı” başlıklı 28’inci maddesi gereğince, işçilerin kamu kurum ve kuruluşlarında geçen her bir hizmet yılı için 18,6 TL/AY hizmet zammı ödenecektir. Örneğin,toplam 10 yıl kıdemi olan bir işçi her ay ilave olarak 10×18,6=186 TL alacaktır. 696 sayılı KHK ile sürekliveya geçici işçi kadrosuna geçirilen işçiler için kıdeme esas yıl başlangıcı, kadroya geçirildikleri, diğer işçilerde ise kamuda geçirdikleri tüm süreler esas alınacaktır. 02.04.2018 tarihi kabul edilecek
  10. Toplu İş Sözleşmesi’nin “İş Primi” başlıklı 29’uncu maddesi gereğince, Bakanlığımıza bağlı merkez ve taşra teşkilatında görevli işçilerin fiilen yaptıkları işler üç gruba bölünmüştür. Bu gruplardafiilen görev yapan işçilere, müktesep hak olmamak ve diğer ödemeleri etkilememek kaydıyla fiilen birinci grup içerisinde yer alan işçilere %9, ikinci grup içerisinde yer alan işçilere çalıştıkları her gün için%8, üçüncü grup içerisinde yer alan işçilere ise %7 oranında iş pirimi ödenecektir. İlk defa işe alınan işçiler ile sözleşmenin 29’uncu maddesinde belirtilen gruplarda yer almayan unvanlarda çalışan işçiler, sahip oldukları ehliyet ve liyakatları dikkate alınarak ait oldukları gruplara işveren tarafından yerleştirilecektir. Ayrıca, bu Toplu İş Sözleşmesi’nin “Ek Madde : Özel Hükümler” başlıklı ek maddesinin (B)bendinde konu edilen MEB Döner Sermaye İşletmesi (DÖSE) Müdürlüğü 10 No.lu İşkolunda faaliyetgösteren işyerlerinde çalışan işçilere başka bir ödemeyi etkilememek kaydıyla her ay için tahakkukettirilen çıplak ücretleri tutarının yüzde 13’ünün prim olarak ödenmesi uygulamasına devam edilecek olupbu işçilere Toplu İş Sözleşmesi’nin “İş Primi” başlıklı 29’uncu maddesi uygulanmayacaktır.
  11. Toplu İş Sözleşmesi’nin “İş ve İşyeri Değişikliği ve Nakiller” başlıklı 42’nci maddesine uygunolarak yazılı görevlendirmeler işveren vekili sıfatı ile il milli eğitim müdürün’nün onayı ile yapılacak,işçilerin fiilen yaptıkları işler SGK işe giriş bildirgeleri ile aynı olacak, SGK işe giriş bildirgelerindeki meslek kodları Bakanlığımız MEBBİS sistemi’ne de aynı şekilde girilecek ve iş primi ödemeleri buuygulamaya göre yapılacaktır.
  12. 696 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 127’nci maddesi ile 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen geçici 23’üncü madde uyarınca personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım sözleşmeleri kapsamında yükleniciler tarafından çalıştırılmakta iken kamu kurum ve kuruluşlarına sürekliişçi kadroları ile geçici işçi pozisyonlarına geçirilenler, geçiş işlemi yapılmadan önceki ihale sözleşmesikapsamındaki hizmetleri yürütmek üzere istihdam edildiklerinden, yürütmekte oldukları hizmetlerdışında başka hizmetlerde çalıştırılması mümkün bulunmadığından bu hususa özenle dikkat Bakanlığımız MEBBİS sistemindeki meslekleri ile SGK işe giriş bildirgelerindeki meslekedilecektir.kodları aynı olacaktır.
  13. Toplu İş Sözleşmesi’nin “Yemek Yardımı” başlıklı 31’inci maddesinde;”İşçilere; işyerinde fiilen çalıştıkları günlerde bir öğün, 2000 kalorilik doyurucu yemek, ücretsizverilir.Ancak, yemek saatinde işyeri dışında görevli olanlara, Ramazan ayında oruç tutanlara, sağlık kurulu raporu ile perhizli olduğunu belgeleyenlare ve yemek çıkarılması veya verilmesi mümkün olmayan işyerlerinde çalışan işçilere fiilen çalıştıkları her gün için toplu iş sözleşmesinin birinci yılı birinci altı ayında net 235,02 TL/Gün, ikinci altı ayında net 260,87 TL/Gün yemek yardımı yapılır. İşçinin, yemek için başka bir işyerine yönlendirilmesi halinde yemek ücreti talep etme hakkı saklıdır. Bu ödeme, toplu iş sözleşmesinin ikinci yılının birinci ve ikinci altı aylarında ücret zammı oranında ve ücretin zamlandığı tarih itibariyle artırılarak uygulanacaktır. İşçinin yemek için başka bir işyerine yönlendirilmesi ya da işyerinde 2000 kalorilik yemek verilemediğinin diyetisyen tarafından tespit edilmesi hallerinde, yazılı talep etmesi şartıyla işçiye yemek ücreti ödenir. Yemek ücretini aldığı halde yemek yediği tespit edilen işçiye ise disiplin hükümleri ayrıca uygulanır. Günlük çalışma süresi ara dinlenme dâhil 12 saat olan işçilere, iki öğün yemek bedeli ödenir. Ancak bir öğün yemek yiyen işçiye sadece ikinci öğün yemek parası ödenir. İşverenin her iki öğünde deayni olarak yemek vermesi halinde nakdi ödeme ayrıca yapılmaz.” hükmü yer almaktadır. Buna göre; a) Öncelikle yemek çıkarılan ve yemek verilen işyerlerimizde, işçilere 2000 kalori değerinde yemek verilmesinin sağlanması, b) 2000 kalorilik yemek verilemediğinin diyetisyen tarafından tespit edilmesi halinde, işçilerin yazılı talep etmesi şartıyla yemek ücretinin ödenmesi, c) 2000 kalorilik yemek verilemediğinin diyetisyen tarafından tespit edilmesi halinde, yemek yemeyeceğini yazılı olarak bildiren ve yemek ücretini alan işçilerden yemek yediği tespit edilenlere toplu iş sözleşmesinin 48’inci maddesinin II/3. bendinin B/1 (bir günlük ücret kesintisi cezasını gerektiren fiil ve haller) alt bendinin “ı” fıkrası ile eklenen “Yemek ücretini aldığı halde yemek yediği tespit edilmek” hükmü gereği bir günlük ücret kesintisi cezası uygulanacaktır. d) 2000 kalorilik yemek verilemediği durumlarda işçinin ücret talep etmek için okulların eğitim öğretim yılına başladığı dönem ve yarı yıl tatili döneminde olmak üzere iki dönem halinde yemek yemeyi istemeyenlerden dilekçeleri alınarak bu işçilere yemek ücreti ödenecektir. e) Yemek yemeyeceğini yazılı olarak bildiren işçiler, tekrar yemek yemek isterlerse her dönemiçin bir defaya mahsus olmak üzere yemek yiyeceğini yazılı olarak bildirebilecektir, yemek yiyen işçilereyemek yardımı ödenmeyecektir.
  14. Toplu İş Sözleşmesi’nin “Ek Prim” başlıklı 34’üncü maddesi gereğince; gazi, 4857 sayılı İş Kanununun 30’uncu maddesi kapsamında işe yerleştirilen TMY işçiler ile bu şekilde istihdam edilmese dahi 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu’nun 21’inci maddesi kapsamında terör mağduru sayılanlara ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu’nun 21’inci maddesi kapsamında şehit yakını olarak istihdamedilenler ile 3713 sayılı Kanun kapamında olan şehidin eşi, çocuğu, ana ve babası ile kardeşlerinden durumunu belgeleyen işçilere günlük çıplak ücretinin %10’u (yüzde on) tutarında Ek Prim ödenecektir.

15. Toplu İş Sözleşmesi’nin “Ek Ödeme” başlıklı 38’inci maddesi gereğince ödenmesi gereken miktar, her sözleşme/takvim yılının Temmuz ayında ödenecektir. Bu ödeme yıl içerisinde çalışılan süre il eorantılı olarak ödenecektir. Ek ödeme sosyal yardım farkının hesabında dikkate alınmayacaktır.
16. İş sağlığı ve güvenliği mevzuatı bakımından; işçilere, yürüttükleri işten kaynaklanan, sağlık ve güvenliği etkileyen bir veya birden fazla riske karşı koruyan, çalışan tarafından giyilen, takılan veya tutulan, bu amaca uygun olarak tasarımı yapılmış tüm alet, araç, gereç ve cihazları sağlama yükümlülüğü işverene aittir. Bu tür kişisel koruyucu donanımlar, işyerinde kullanılmak üzere işveren tarafından işçilereücretsiz verilecektir.
17. Toplu İş Sözleşmesi’nde yer alan sosyal yardım niteliğindeki maddelere, ilgili maddelerde yeralan zam miktarlarının kontrol edilerek uygulanması gerekmektedir.
18. Bakanlığımız merkez ve taşra teşkilatında çalışan işçilerin her türlü özlük hakları, çalışma esasve usulleri ile işçi-işveren ilişkilerine ilişkin hususlar; 4857 sayılı İş Kanunu, 6356 sayılı Sendikalar veToplu İş Sözleşmesi Kanunu ve iş mevzuatını oluşturan diğer kanunlar çerçevesinde hazırlanarak taraflar arasında imzalanan sözleşmelerle düzenlenmektedir. İşçiyi ve işvereni temsile yetkili olanlar tarafındanimzalanarak yürürlüğe giren sözleşme hükümleri her iki tarafı bağlayıcı niteliktedir. Bu bağlayıcılık,hiyerarşik ve farklı kamu birimleri ile bu kurumlarda görevli sıralı kamu yöneticilerini de kapsamaktadır. Bu bakımdan, yetkili taraflarca imzalanarak birimlerimizde uygulamaya konulan bu Toplu İş Sözleşmesi kapsamında çalışan işçilerden bazılarının, son zamanlarda ihtiyaca binaen de olsa söz konususözleşme ve mevzuat hükümlerine aykırı olarak asıl işyerleri ve kurumları dışında görevlendirildikleri ve usule aykırı olarak çalıştırıldıklarına dair Bakanlığımıza yazılı ve sözlü bilgiler gelmektedir.
Bu konuda, İlgi (f)’de kayıtlı talimatlı yazıdaki “Bu çerçevede; temizlik, güvenlik, ulaşım vebeslenme hizmetlerinde görevli işçi, sürekli işçi, güvenlik görevlisi, hizmetli, toplum yararına çalışma programı kapsamında görevli personel, temizlik personeli, idari destek personeli ve benzeri görevleri yürüten personele, görev tanımları dışındaki pozisyon ve unvanlar ile ilgili görevler verilmemesi; varsa bu yönde yapılmış görevlendirmelerin iptal edilmesi gerekmektedir. Ayrıca sözü edilen personelden başka kurumlarda geçici olarak görevlendirilenlerin görevlendirmelerinin ivedilikle iptal edilerek personelin, kadrolarının/pozisyonlarının bulunduğu veya ihtiyaç duyulan eğitim kurumlarında görev tanımlarına uygun olarak görev yapmalarının sağlanması da açıklamaları ile İlgi (ç)’de kayıtlı Genelge’nin gerekli görülmektedir.” “B. Nakil Talebinde başlıklı bölümünde; Bulunulmayacak Hâller””…b) Sürekli veya geçici işçi statüsünde çalışanların kurumlar arası naklen atanmaları iş mevzuatı bakımından mümkün bulunmadığından, kurumlar arası nakil talebinde bulunulmayacaktır. Ayrıca Bakanlığımız kadrolarında görev yapan işçilerin başka kurumlara geçici görevlendirilmeleri talimatlarına uygun hareket edilmesi gerekmektedir. yapılmayacaktır. “Bu itibarla ileride daha büyük idari, hukuki, mali ve adli sorunlara neden olunmaması, herhangi birkamu zararına ve rücuya konu uygulamalara sebebiyet verilmemesi bakımından, il millî eğitim müdürlükkadrolarında çalışan kamu işçilerinin, Bakanlık teşkilatı dışındaki hiç bir kurumda (öğretmenevleri dedahil) görevlendirilmeyecektir.
19. “İl İşçi Disiplin Kurulu” üyelerindeki değişikliklerin güncellenmesi, sonraki oluşacakdeğişikliklerde ilin KOOP-İŞ Sendikası şube başkanlığı ile irtibata geçilerek gerekli güncellemelerin yapılması gerekmektedir.
20. Bakanlığımız işçi kadrolarında görev yapan personellerin İller arası yer değiştirme iş ve işlemleri İlgi (ç)’de kayıtlı İşçi Yer Değiştirme İşlemleri Genelgesi hükümleri çerçevesinde yapılmaktadır. Genelgenin “B. Nakil Talebinde Bulunulmayacak Hâller” başlıklı bölümünün; “a) 696 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin (KHK) 127’nci maddesi ile İlgi (c)’de kayıtlı KHK’ye eklenen geçici 23’üncümaddenin 4’üncü ve 5’inci fıkraları hükmü gereğince 696 sayılı KHK ile kadroya geçirilen işçiler görev yaptıkları il kadrolarına vize edildiğinden, hiçbir suretle nakil talebinde bulunamayacaklardır. Ancak dengeli bir personel dağılımını da temin bakımından, istek ve iş gücü ihtiyacına göre il içi yer değişiklikleri, yürürlükte bulunan Toplu İş Sözleşmesi hükümleri ile Bakanlığımız düzenlemelerinde belirlenen hususlara uymak ve İlgi (c)’de kayıtlı Kanun ve İlgi (d)’de kayıtlı yazı gereğince, geçiş işlemi yapılmadan önceki son ihale sözleşmesi kapsamındaki hizmetleri yürütmeleri kaydıyla, 1. Taşra teşkilatında işveren/işveren vekili sıfatı ile il millî eğitim müdürlüğü, 2. Merkez teşkilatında İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Daire Başkanlığının teklifi ile Destek Hizmetleri Genel Müdürü tarafından yapılabilecektir.” hükmü dikkate alındığında, 696 sayılı KHK kapsamında çalışan sürekli veya geçici işçilerin iller arası atanmaları veya görevlendirilmeleri yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar mümkün bulunmadığından 696 sayılı KHK kapsamında görev yapan işçilerimizin iller arası yer değiştirme talepleri Bakanlığımıza gönderilmeyecektir.
Aynı Genelge’nin ” başlıklı bölümünde H. Nakil Talebi ile İlgili Diğer Hususlar””d) Yer değiştirmelere ilişkin iş ve işlemler Bakanlığın internet sitesinde duyurulur. Yer değiştirme başvurularıduyuruda belirtilen süre içinde elektronik ortamda yapılır. Elektronik ortamda yapılmayan başvurular ile hükümleri ile yine aynı Genelge’nin “H. Nakil Talebi ile İlgilionaylatılmayan başvurular geçersiz sayılır.”Diğer Hususlar” başlıklı bölümünde ” a) Yer değiştirme talepleri (can ve mal güvenliği mazereti hariç) hükümleri yer almaktadır. Bu itibarla,şubat ve haziran-temmuz olmak üzere iki dönemde yapılacaktır.”İlgi (ç)’de kayıtlı Genelge’de belirtilen nakil dönemleri dışında yine aynı Genelgede belirtilen cangüvenliği mazeretinde belirtilen hususlar hariç hiçbir iller arası yer değiştirme talebi Bakanlığımızagönderilmeyecektir.
21. 30.03.2023 tarihli ve 4747 sayılı Kanun’un 13’üncü maddesi ile 5620 sayılı Kanun’un 3’üncümaddesinin üçüncü fıkrasında değişiklik yapılarak kamu kurum ve kuruluşlarındaki 5620 sayılı Kanun’atabi geçici işçilerin çalışma süreleri aynı vize dönemi içinde 11 Ay 29 güne kadar uzatılmasına imkan sağlanmaktadır. Bu itibarla, Bakanlığımız merkez ve taşra teşkilatında 696 sayılı KHK ile kadroya geçen geçiciişçilerin çalışma süreleri İlgi (e)’de kayıtlı yazı ekinde yer alan Makam Onayı ile çalışma süreleri 11 ay 29 olarak vize edilmesi uygun görülmektedir. Bundan böyle, geçici işçi kadrosundaki işçilerin iş sözleşmeleri, 15 Haziran-14 Temmuz maaşdönemi içerisinde kalmak kaydıyla Temmuz ayında (1-14 Temmuz arası) 1 (bir) gün askıya alınacaktır.Askı uygulaması işlemlerinde, SGK İl Müdürlüğünün ilgili birimi ile koordineli bir biçimde hareket edilecektir. (İşçinin sözleşmesinin askıya alındığı gün işçiye ve çalıştığı birime bildirilecektir.)
İş sözleşmelerinin askıya alındığı 1 (bir) günlük süre için tahakkuk işlemleri “MEB İşçi ÜcretBordro Modülü”ne eklenmiştir. Bu dönemde ücret, sosyal yardımlar, kıdem tazminatı, ilave tediye veikramiye gibi hiçbir ödeme yapılmayacak, bu süre kıdem tazminatına esas süreden de sayılmayacaktır.
Ancak, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 88’inci maddesinin dördüncü paragrafında bulunan “…Kamu idaresine ait işyerlerinde çalıştırılan sigortalıların işsözleşmesinin askıda kaldığı aylara ait genel sağlık sigortası primi, 82’nci maddeye göre belirlenen prime hükmünden esas günlük kazancın alt sınırının 30 günlük tutarı üzerinden ilgili kamu idaresince ödenir…”dolayı, her bir işçi için SGK’ya, askıya alındığı gün için asgari ücretin %12’si oranında Genel SağlıkSigortası (GSS) primi ödenecektir.
22. Bakanlığımız il ve ilçe milli eğitim müdürlüklerinin teşkilat, görev, yetki ve sorumlulukları ile hizmetlerin yürütülmesine ilişkin İlgi (g)’de kayıtlı yazısında;”…3/a maddesine;”İl ve ilçe millî eğitim müdürlükleri ile okul ve kurumlardaki tüm personelin deme emri belgesi veeklenmesi gereken belgeler hazırlanarak ödemelerin ilgili mevzuatında belirtilen sürelerdegerçekleştirilmesi için muhasebe birimine iletilecektir. İşçilerin özlük haklarına ilişkin ücret, ikramiye, tediye, kıdem tazminatı ve diğer ödemelere ait hertürlü işlemler destek hizmetleri birimince yapıldıktan sonra ödemenin yapılabilmesi için gerekli tüm bilgive belgeler bütçe ve tahakkuk hizmetleri şubesine gönderilecektir. Destek hizmetleri birimince bu kapsamda herhangi bir ödeme emri belgesi düzenlenmeyecektir.” ifadesine verilmektedir.

Bu itibarla, İşçilerin özlük haklarına ilişkin (atama, yer değiştirme, izin, disiplin, yer değişikliği, fazla çalışma ve benzeri işlemler) ücret, ikramiye, tediye, kıdem tazminatı ve diğer ödemelere (ikramiye, tediye, kıdem tazminatı ve diğer haklar) ait her türlü işlemler destek hizmetleri birimince yapılacaktır. Ödemenin yapılabilmesi için gerekli tüm bilgi ve belgeler bütçe ve tahakkuk hizmetleri şubesine gönderilecektir.Ayrıca; a) İşçi iş ve işlemlerinde deneyim kazanmış olan personellerin yasal ve geçerli bir nedenleri olmadıkça yerlerinin mümkün olduğunca değiştirilmemesi, b) Birden fazla bölümde yürütülen işçi iş ve işlemlerinin mümkün olduğunca tek birim tarafından yürütülecek şekilde tedbir alınması lüzumlu görülmektedir.
23. Sürekli ve geçici işçilerimizden MEBBİS bilgileri eksik olanların “e-Personel Modülü”ndeki “Kişisel Bilgiler” menüsüne (fotoğraf, mezuniyet bilgileri, sözleşme kayıt ile yıllık izin süreleri vb. gibi)”Görev Unvanı”, “Engelli ve Eski Hükümlü/TMY” şeklindeki bütün bilgileri eksiksiz işlenecek ve sürekliolarak güncellenecektir. Bilgilerini ve gereğini arz /rica ederim.

Ömür Fatih KARAKULLUKÇU
Bakan a.
Destek Hizmetleri Genel Müdürü

Daha fazlası için gündem sayfamız 

İlgili Makaleler

Subscribe
Bildir
guest
0 Yorum
Eskiler
En Yeniler Beğenilenler
Satır İçi Geri Bildirimler
Tüm yorumları görüntüle
Başa dön tuşu
0
Düşüncelerinizi bekliyoruz, lütfen yorum yapın.x